Pages

BaB 6 : Kata Tak Terungkap


    SEMINGGU sudah berlalu. Hanya tinggal baki dua minggu sahaja lagi sebelum mereka pulang ke tanah air. Dan selama seeminggu ini Airil sudah terlihat akan kesan positif yang berlaku pada Aeryn terhadapnya. Aeryn kini sudah suka usik-mengusik sesama mereka. Dia juga semakin pulih kerana dijaga oleh rakan yang penyayang iaitu Syahidah.
    Hari yang dinanti-nantikan oleh Airil juga semakin hampir. Hanya berbaki lagi lima minggu. Segala persiapan bagi hari akad nikah mereka semua sudah diuruskan oleh bonda dan mummy. Aeryn terpaksa biasakan diri untuk memanggil Puan Sri Amylia Hanis sebagai bonda dan Tan Sri Tengku Sulaiman sebagai papa. Terbalik pula bagi Airil kerana dia perlu memanggil Datin Sharifah Nur Sofea sebagai mummy dan Dato’ Syed Razak sebagai daddy.
    Jangka masa masih berbaki lima minggu tetapi Aeryn yang terlebih takut. Bila ditanya seribu satu alasan yang diberi. Kena biasakan diri panggil Aunty Amy sebagai bondalah itulah inilah. Banyak sangat alasan. Akan tetapi Airil sabar menunggu masa untuk mereka bersiar-siar bertemankan Syahidah kalau tidak orang ketiga itu adalah syaitan.
    Pada hari ini mereka memutuskan untuk bersiar-siar disekitar kawasan Big Ben. Big Ben iaitu salah satu mercu tanda London. Ianya masih berfungsi sebagai jam.
   “Wah Ryn cantik gila Big Ben. Kagumlah aku tengok Big Ben. Untungnya kau bawak aku datang sini.” Ucap Syahidah teruja. Matanya tidak berkedip memandang Big Ben yang kukuh berdiri di hadapan mereka. Apa yang Aeryn buat hanyalah ketawa akan gelagat Syahidah yang seperti rusa masuk kampung.
   “Eh Ryn,kau tolong snap gambar aku depan Big Ben. Nanti post gambar aku dekat Facebook tau.” Beria-ria Syahidah menyuruh Aeryn mengambil gambarnya menggunakan kamera DSLR miliknya. “Yalah cik kak oi. Dah cepat pergi posing.” Tangan Aeryn pantas dan cekap mengambil gambar demi gambar. Dia agak berpuas hati dengan hasil yang diperolehi.
    “Eh jom rehat kejap. Penat aku pergi posing banyak-banyak Gambar kau tak nak ke? Meh aku tolong snapkan untuk kau. Nanti aku boleh tagkan cik abang kau tu.” Punggung dilabuhkan di atas kerusi berdekatan. Syahidah mencapai tali kamera milik Aeryn. Tangannya pula yang sibuk menekan punat di kamera. ‘Nasib aku pernah belajar macam mana nak pakai kamera ni. Kalau tak malu aku.’ Luah Syahidah di dalam hatinya.
     “Tak sangka pulak aku yang kau pandai pakai kamera DLSR ni.” Syahidah tersenyum dengan pertanyaan Aeryn. Kening kiri dijongketkan beberapa kali sambil tersengih.
    “Dah-dahlah tu kau senyum. Dah ada rupa macam cheese busuk dah aku tengok muka kau.” Terus senyuman di wajah Syahidah mati  serta-merta. Mereka semua sedang khayal melayan perasaan masing-masing. Syahidah terpandang akan seseorang. Dia terus tersenyum. Kamera DLSR Aeryn dicapainya. Lensa dihalakan ke arah pemuda tersebut. Beberapa keping gambar di ambil. Syahidah tersenyum puas. Nasib baik Aeryn tidak sedar akan tindakkannya mengambil gambar Airil secara candid.
    Airil terperasan bahawa ada paparazzi tak berbayar yang sedang mengambil gambarnya. Dia tersenyum ke arah Syahidah dan juga Aeryn. Kakinya dihayunkan menuju ke tempat mereka berdua. Tangannya dilambaikan kepada Syahidah. Aeryn melihat gerangan siapakah yang mendapat lambaian dari Syahidah. Mukanya terus masam mencuka saat matanya bertembung dengan mata Airil. Jelingan dihadiahkan kepada Airil yang masih tersenyum.
    Aeryn membuat muka bosan sewaktu Airil menyapa kedua-dua mereka. “Aik garang semacam nampak. Semalam tengok okay aje. Sekarang dah garang pulang. Seram ni Ida.” Airil cuba untuk menceriakan suasana yang agak suram.
     Aeryn membuat muka menyampah. Menyampah dengan gurauan Airil. ‘Menyemak aje lelaki ni.’ Hatinya petah berkata-kata saat dia di dalam keadaan yang marah dan geram. Meluat pun ada. Aeryn melemparkan pandangannya ke arah burung-burung merpati di kawasan lapang di hadapannya. Burung-burung itu sedang bergaduh merebut makanan. Teringat pula kata-kata arwah nenek,kalau kita bergaduh di depan rezeki nanti membazir. Allah tak suka.
    Aeryn tersenyum saat teringat akan kelakuannya dengan abangnya sewaktu dahulu. Suka sangat berebut makanan sampai lebam kaki kena sebat dengan rotan arwah nenek. Pedih tu pedih tapi dah kalau namanya budak mana serik walaupun kena pukul berkali-kali. Syahidah menggoncangkan sedikit bahu Aeryn.
   “Hai mengelamun jauh nampak. Dah sampai mana dah? Ingat dekat siapa tu Ryn? Cik abang sayang ke?” Sakat Syahidah. “Ish kau ni. Mana ada aku mengelamun teringatkan ‘cik abang’ tu.” Aeryn bantah dengan apa yang Syahidah kemukakan. Langsung tak sama dengan apa yang dia fikirkan. Lari sangat. “Habis tu?” Tanya Syahidah pendek. “Aku teringatkan waktu dulu-dulu aku dengan Abang A’eim selalu kena sebat dengan rotan arwah nenek. Kalau kau jadi aku,aku rasa kau pun akan tersenyum bila teringatkan zaman kecik-kecik.”
    “Hmmm. Yalah Aerynku sayang. Eh jom makan. Aku laparlah.” Pelawa Syahidah. “You guys nak makan ke? Saya belanja nak?” Pelawa Airil pula. “Eh betul ke ni Ril? Awak nak belanja saya dengan Aeryn?” Tanya Syahidah seperti tak percaya. “Betullah mana ada tipunya. Jom gerak. Saya belanja.” Tersenyum lebar Syahidah selepas mendengar pelawaan Airil. Dia menarik tangan Aeryn untuk bangun. Dah kalau orang belanja siapa yang tak nak. Aeryn membuat muka bosannya. Kakinya menapak satu persatu dengan malas. Dia mengeluh. ‘Nasib,nasib.’ Luah Aeryn sambil menggelengkan kepalanya.
    Mereka mengambil teksi menuju ke Bayswater untuk makan tengah hari di Restoran Halal. Memang selalu Airil pergi makan di situ tiap kali datang ke sini. Tak hairanlah dia membawa Aeryn dan Syahidah ke sana.



TERLAMPAU banyak sketch yang perlu disiapkan. Pejam celik pejam celik lagi dua minggu aje mereka akan pulang ke Malaysia dan lagi dua minggu aje Aeryn sah mengangkat pangkat menjadi isteri orang. Bila difikirkan balik Aeryn langsung tidak bersedia untuk menjadi isteri orang lain inikan pula menjadi isteri kepada Airil.
   Mata dipejam celikkan beberapa kali. Aeryn menggosok matanya. Rambut dirapikan. Kakinya diturunkan daripada katil perlahan-lahan. Dia berjalan menuju ke pintu bilik apabila terdengar orang menekan loceng. Dalam keadaan yang masih mamai Aeryn menguak seidkit pintu. Dia cuba melihat siap di hadapannya tetapi gagal. Pandangannya masih kabur. Siapa yang tak mengantuk kalau tidur pukul 3 pagi.
   “Assalamualaikum Aeryn. Awak, jom kita keluar breakfast.” Ajak Airil.
 Aeryn diam. Tiada balasan kepada soalan Airil tadi.
  “Awak. Awak dengar ke tak ni?” Airil melambai lambaikan tangannya di hadapan muka Aeryn. Masih tiada respon. Tiba-tiba badan Aeryn tersungkur ke hadapan. Airil terdengar akan dengkuran halus.
 ‘La,rupanya si Aeryn tidur. Ni mesti tengah mamai tadi.’ Bisik hati Airil. Dengan gagahnya dia mencempung tubuh Aeryn kembali ke atas katil. Dia mengejutkan Syahidah.
 “Ida,nanti kau ajak Aeryn turun breakfast sama-sama. Tadi dia bangun tapi tertidur balik. Aku gerak dululah. Nak pergi makan dulu. Kalau dia bangun ajak dia pergi makan dekat bawah. Nanti habis makan aku nak bawa kau orang pergi bersiar-siar di Ireland tapi mungkin balik malam. Kalau dia ada kerja nak buat suruh dia bawa laptop dia sekali. Assalamualaikum.” Ucap Airil.
 “Okay.” Jawab Syahidah. Beberapa minit kemudian kelibat Airil hilang dari pandangan mata Syahidah. Dia menggagahkan diri untuk bangun dan membersihkan muka. ‘Wah,mengantuknya aku.’ Omel Syahidah sambil menggeliat. 
   “Woi Aeryn bangunlah. Jom breakfast,bawah.” Kata Syahidah sambil melihat refleksi diri di cermin. ‘Dah comel lah ni.’ Syahidah tersenyum puas. Minah seorang ni nak bangun makan ke tak. Dari tadi duduk bersila atas katil tu tak gerak-gerak langsung. “Woi Aeryn! Bangunlah.” Jerit Syahidah di telinga kanan Aeryn.
“Oh makcik kau jatuh tergolek-golek.” Belakang tangan Aeryn melekap dekat muka Syahidah. Siapa suruh duduk belakangnya. Kan dah kena penampar free. “Weh sakitlah. Kau ni pun kalau nak melatah tak payalah nak tampar aku sekali. Sakit tau.” Adu Syahidah sambil mengusap-usap pipinya yang terasa kebas dek kena penampar tadi. “Siapa suruh kau jerit dekat telinga aku. Kau kan tahu kalau aku melatah macam mana. Macam baru sehari aje kau kenal dengan aku sampai perangai aku pun kau tak tahu.” Bebel Aeryn itu ini. Syahidah menekup telinganya dengan kedua dua belah tangan. ‘Tak kuasa aku nak dengan orang berleter pagi-pagi macam ni. Buat rosak eardrum adalah.’ Omel Syahidah dalam hati.
  “Dah,dah pergi siap cepat. Aku tak nak dengan kau berleter dekat sini. Dah gaya macam mak tiri aje aku tengok kau ni.” Syahidah menolak badan Aeryn menuju ke pintu tandas. Aeryn pula tidak membantah. Dia mengambil towel dan masuk ke dalam bilik air.
  Aeryn mengambil dua biji cream puff dan diletakkan di atas pinggan kecil. Tangannya ligat mengambil beberapa jenis potongan kecil kek yang terhidang di meja buffet. Hampir sejam Aeryn dan Syahidah duduk makan breakfast di situ. Tidak diendahkan pandangan dari beberapa pasang mata milik pelayan di kafe tersebut.
   ‘Apa aku kesah. Aku bayar duit hotel ni memahal dengan duit breakfast. Salah ke kalau aku nak melantak pun. Duit aku juga yang masuk poket kau orang nanti.’ Bisik Aeryn geram dengan pandangan mata pelayan-pelayan di situ. ‘Suka sangat jaga tepi kain orang. Eh aku pakai seluarlah hari ni. Arghhh apa-apalah. Yang aku tahu cepat aku habis pencuci mulut cepat jugalah aku keluar dari kafe yang merimaskan ini.’ Aeryn menggaru kepalanya yang tidak gatal itu dengan kasar. Rambutnya yang berserabut tadi dikemaskan. Wajah terpaksa di maniskan.
    Galaxy Y milik Syahidah berbunyi tanda ada panggilan masuk. Syahidah terhenti dari menyuapkan baki kepingan roti bakarnya. Dia pantas menekan punat hijau dan menjawab panggilan tersebut tanpa melihat nama si pemanggil. “Assalamualaikum.”
    “Waalaikummussalam. Ida ni aku ni Airil. Kau orang dah habis makan ke belum?” Soal Airil. “Aaaa....kita orang dah nak habis lah ni. Kenapa?”
   “Taklah,dari tadi aku tunggu kau orang dekat lobby tapi tak ada pun. Ni ha aku telefon nak tanya kau orang dekat mana. Cepat sikit makan. Karang balik lambat dari Ireland merungut pula. Yalah perempuan kan mana kuat.” Tegas Airil berkata.
    “Hmmm..Yalah kita orang dah nak habis ni. Tunggu lagi sepuluh minit kita orang datang.” Talian dimatikan dan Syahidah sambung menghabiskan kepingan roti yang hanya tinggal suku aje.
     “Aeryn kau ada bawa tak laptop,buku sketch,pensel,pen and what so ever?” Soal Syahidah minta kepastian. Aeryn mengangguk seraya membetulkan letak tali beg sandang hitamnya itu.
  



     UDARA nyaman di Ireland menampar pipinya lembut. Aeryn memejam celik matanya beberapa kali. Segala kekusutan di otaknya seakan hilang begitu sahaja. Dia tersenyum melihat rumput yang menghijau di sekelilingnya. Syahidah dari tadi asyik meramkan permandangan tersebut menggunakan kamera milik Aeryn. Airil pula hilang entah ke mana. Tadi dia kata hendak pergi beli sedikit makanan tapi sampai sekarang tidak pulang-pulang lagi.
       “Hi,are you a tourist here?” Aeryn yang sedang bersila di atas karpet rumput yang menghijau itu tersentak. Dia mengangkat kepalanya. Lelaki itu tersenyum memandang Aeryn. “Yes I am. Come sit beside me and we can chat. My friends had gone somewhere but until now they did not returned yet.” Dia bercakap sambil menepuk rumput di sebelahnya. Lelaki itu terus melabuhkan punggungnya selepas dipelawa Aeryn.
       “I’m Jeffrey, Jeffrey O’ Barbra. I lived here.” Tangan Jeffrey dihulurkan sebagai tanda perkenalan. Aeryn menyambutnya seraya berkata “I’m Aeryn, Sharifah Syaqila Ariana. Oh Ireland is a nice place though. Nice meeting you.”
       Sedang Aeryn leka berborak dengan rakan barunya itu,Syahidah dan Airil datang menyergahnya dari belakang. “Oh mak..” Aeryn menekup mulutnya. Jeffrey di sebelah sudah tergelak begitu juga dengan Syahidah dan juga Airil. Aeryn menjeling Airil dan juga Syahidah. Geram. Definisi untuk perasaannya sekarang.
     Airil duduk di sebelah Jeffrey manakala Syahidah pula di sebelah Aeryn. Mereka berkenal-kenalan sesama sendiri. “Jeffrey, Jeffrey O’ Barbra.” Tangannya dihulurkan kepada Airil. Airil menyambutnya gembira. “Airil, Tengku Muhammad Ashraf Khairil.” Mereka mendiamkan diri seketika.
     “You are..?” Soal Jeffrey kepada Airil. Airil faham akan maksud soalan itu dan berkata “I’m Aeryn’s fiancé. We will be getting married soon.” Jelas Airil kepada Jeffrey. Dia mengangguk. “Congrats to both of you. Oh very well then. I got to go. I have things to settle. Goodluck on your marriage Airil. Take care you guys. Bye.” Pamit Jeffrey sebelum meninggalkan mereka bertiga. Aeryn mengeluarkan sketch book dari beg hitamnya itu. Sebatang pen mekanikal yang tersemat di tepi buku ditarik keluar. Helaian demi helaian diselak. Kertas kosong itu mula diconteng dengan patung model. Kemudiannya terhasillah satu evening gown di atas patung model itu.  Pensel warna Faber Castle dikeluarkan dari poket kecik beg tersebut. Kotak yang mengandungi 48 batang pensel warna ditarik. Warna hijau rumput dikeluarkan.
     Gown itu terhasil sebenarnya kerana keasyikkan Aeryn menjamu matanya dengan padang yang menghijau yang dbentangkan di hadapannya kini. Dia kembali menutup sketch book dan melemparkan semuanya masuk ke dalam beg. Malas nak susun. Kepala direbahkan di atas tilam hijau itu. Tangannya didepakan, mata dipejam celikkan. Terasa bagai hanya dia seorang di situ. Airil juga melakukan perkara yang sama di sebelah Aeryn. Airil memusingkan badannya menghadap Aeryn. Lengan kirinya dijadikan tongkat untuk menampung berat kepalanya.
     Aeryn mengangkat kening kanannya memandang Airil. Seolah-olah keningnya bertanya ‘Awat hang pandang sini.’ Airil tarik senyum segaris. “Saja.” Jawab Airil. Ternganga mulut Aeryn mendengar jawapannya itu. Aeryn tunduk. Malu sebenarnya dengan renungan Airil yang ‘menggoda’ lah sangat itu. Matanya disuakan pula dengan langit yang membiru beserta kepulan-kepulan awan yang gebu.
     Sudah sempurnalah ciptaan Allah dengan adanya padang rumput hijau yang tidak kering kontang beserta langit yang biru dan mempunyai tompokkan awan putih. Indah sungguh ciptaan Allah. “Subhanallah.” Terkeluar juga ayat yang lama tidak meniti dibibir Aeryn itu.

**P/S : Bab 6 sudah sampai.Mari mari.Hehehe

Assalamualaikum.
Love, Lilac Nisse. <3













1 comment:

  1. salam best lah blog nie...jom lh singgah blog sye pulak...www.pelanginadia.blogspot.com..macam2 ada..

    ReplyDelete