Pages

BaB 3 : Kata Tak Terungkap

“AIRIL,mari sini sekejap. Mak Timah nak cakap.” Mak Timah,pembantu rumah keluarga Tengku Muhammad Ashraf Khairil memanggil Airil. “Ya, Mak ada apa? Cepat sikit Airil nak jumpa kawan takut terlambat pulak.” Balas Airil. Kakinya laju menghayun ke arah dapur.
  “Ni hah bonda kamu pesan,jangan lupa cari isteri cepat-cepat. Agaknya bonda kamu tu dah tak sabar nak ada menantu lagi selain Kak Yana kamu tu. Kakak kamu tu pun tak tahu bila nak kahwin. Dah dipaksa tak nak dengar.” Panjang lebar Mak Timah bercakap.
Eish Mak ni,apa ni sampai masuk bab-bab kahwin ni. Airil tak ada calon lagilah. Tapi Mak cakap dengan bonda don’t worry ni Airillah lambat laun mesti jodoh Airil sampai.” Airil tersengih-sengih. Mak Timah memukul lembut lengan Airil.
    “Kamu tu cakap aje senang. Dah berapa lama tempoh bonda kamu bagi? Kamu pun bodek-bodeklah kakak kamu tu. Tak akan dia nak membujang sampai tua kut?” Sambung Mak Timah lagi.
‘Dah mula tu nak membebel ni. Aku kena boloskan diri kalau tak, naya si A’eim tu kerjakan aku.’ Gumam Airil.
  “Okay okay Mak. Nanti Airil carilah isteri dekat pasar malam jual dua seringgit punya. Airil nak pergi ni. Assalamualaikum Mak.” Sakat Airil untuk memberhentikan bebelan Mak Timah. Kalau berpanjangan dah macam torpedo terlepas sasaran, laju sangat.
  “Budak ni,ada ke patut nak cari isteri dekat pasar malam. Yelah kamu pergilah tapi jangan balik lambat sangat. Bonda kamu tu kalau kamu balik lambat tahulah habuannya nanti. Waalaikumussalam.” Balas Mak Timah balik.
   Airil menyalami tangan Mak Timah dan terus menuju ke garaj kereta. Kereta BMW 5 Series hitam terletak rapi di dalam garaj. Mana taknya semalam dia baru pulang dari London selepas 5 tahun pengajiannya di sana. Baru lepas habis ambil master dalam bidang perniagaan. Ikut jejak ayahnya katakan.
Kereta BMW 5 Series milik Airil kelihatan sedang memecut laju di atas jalan. Dia membawa kereta selaju yang boleh kerana dia sudah terlambat. Dia ingin berjumpa dengan Syed Adam Aiman,abang kepada Aeryn. Dia dengan Syed Adam Aiman bagai adik dan abang. Mereka terlalu rapat sejak Aeryn dan Airil berumur 7 tahun lagi kerana ibu bapa mereka,Dato’ Syed Razak dan Datin Sharifah Nur Sofea serta Tan Sri Tengku Sulaiman dan Puan Sri Amylia Hanis adalah kawan karib.
   Airil sampai di Midvalley lima minit lambat. Dia mermakirkan keretanya dan bergegas ke tempat ‘hangout’ mereka. Setibanya di sana dia menarik lafas lega. Syed Adam Aiman tersengih melihat Airil.
      “Assalamualaikum. Wei, awal kau sampai.” Kata Syed Adam Aiman dengan senyum yang lebar sementara jari telunjuknya menunjuk jarum jam Marc Eckonya.
Waalaikumussalam.Sorrylah bro.Mak Timahlah ni membebel lama sangat. Kau tu pun janganlah tunjuk-tunjuk jam mahal kau tu. Perli nampak. Aku tak suka pakai jamlah wei. So apa cerita sekarang.” Airil menepuk bahu Syed Adam Aiman sambil tersenyum. Senyumannya boleh membuatkan semua perempuan cair kecuali seseorang iaitu Aeryn. Senyumannya bertukar menjadi keluhan.
     “Kau masih suka dekat adik aku ke,Airil? Kalau kau memang suka masuklah meminang. Aku rasa dia memang tak ada calon lain lagi. Mak kau dengan mak aku sama aje suruh orang kahwin cepat. At least kau dah ada kakak ipar. Aku ni pun tengah frust menonggeng ni.” Syed Adam Aiman memberi opinionnya.
“Aku pun tak tahulah A’eim. Kalau aku masuk meminang mesti dia orang pertama menolak. Aku pening,pening ni fikir pasal dia. Kenapa dia tak boleh terima aku A’eim?”
  “Yang kau tanya aku tu kenapa? Manalah aku nak tahu hati dan perasaan Aeryn sebab dia tak akan bagitahu dekat sesiapa pun.”
    “Kalau macam nilah boleh naik gila aku tahu tak?”
 “Chilllah wei Airil. Dia bukan lari ke mana pun. Kau jangan risau minggu depan hantar rombongan meminang,lepas tu bertunang dan nikah terus. Habis cerita punya. Brilliant tak idea aku ni?”Syed Adam Aiman bermain-main dengan keningnya.
    “Bolehlah tahan idea kau tu. Kalau dia tolak mentah-mentah macam mana pulak?”Airil bingung hendak buat macam mana.
    “Alah,kau cuba ajelah dulu. Belum cuba belum tahu,kan! Kalau tak cuba menyesal kemudian tak sudah.” Syed Adam Aiman memberi semangat kepada Airil yang hampir putus asa.
 ‘Aeryn ni pun satu. Kesian aku tengok Airil bertepuk sebelah tangan. Bukan dulu kemain rapat lagi tapi sekarang dah macam tunggul dengan pokok. Diam aje. Dingin aje.’ Syed Adam Aiman mengeluh. Dia pun dah separuh bingung sama macam Airil. Hati Aeryn terlalu keras untuk Airil cairkan. Dia tidak tahu hendak buat apa lagi.



AWAL kamu sampai pejabat. Ingatkan dah tak nak datang mungkin nak rehat ke apa. Baru sehari rehat dah baik ke Ril?” Tanya Tengku Muhammad Harith Khalis,abang kepada Airil.
 “Takkan abang nak suruh Airil terperap dekat rumah lama-lama? Boleh naik rimas asyik dengar satu ayat ni ‘Airil bila kamu nak kahwin’. Tak bosan ke dia orang asyik tanya soalan sama?” Jawab Airil dengan senyuman yang dibuat-buat. Harith Khalis tergelak besar.
 “Abang tengok semalam macam tak rehat aje. Bukan semalam Airil keluar dengan si A’eim ke. Itu yang dikatakan rehat? Baguslah tu,asyik tahu nak merungut aje. Kalau dah tahu bonda akan membebel ajaklah bonda masuk meminang si Aeryn tu habis cerita.” Harith Khalis berkata dengan lancarnya. Dia tersengih-sengih hingga menampakkan barisan giginya yang putih.
“Ni yang malas ni kalau cakap dengan abang. Dah terang-terang Aeryn tak suka Airil lagi nak paksa orang. Airil minta nombor telefon dekat Facebook pun dia buat tak layan aje. Sempat lagi nak block account Facebook orang. Habis nak berhubung macam mana?” Marah Airil.
    “Eh,relakslah. Kau ni pun satu. Pergi kawan dengan abang dia takkan tak tanya si A’eim tu langsung?” Harith Khalis scuba menenagkan hati Airil. Dia menepuk dahi. ‘Macam manalah aku boleh lupa nak tanya si A’eim semalam. Bodohnya aku.’ Airil mengutuk dirinya sendiri.
“Tulah dia ni. Malas nak tanya tersesat jalan. Padan muka. Terang benderang dekat depan tu tapi nak jugak ikut jalan gelap. Dah pergi tanya A’eim cepat sebelum terlambat.” Harith Khalis menggelengkan kepalanya beberapa kali. ‘Teruk punya adik. Ikut jejak siapalah dia ni tapi yang pasti bukan jejak bonda dan papa.’ Gumam Harith Khalis.
  Telefon Samsung Galaxy Note dikeluarkan dari kocek seluar slacknya.

    Airil:
       Assalamualaikum,A’eim. Wei aku nak nombor telefon Aeryn boleh.
  A’eim:
      Waalaikumussalam. Sorrylah bro adik aku tak bagi.
   Airil:
      Please.!
 A’eim:
   Aeryn ada sebelah aku sekarang dia tahu aku tengah SMS dengan kau. Dia duduk sebelah aku supaya nombor telefon dia tak terlepas.
Airil:
      Kalau macam tu aku mesej kau balik malam ni.
Ai’eim:
    Aku tak janji aku boleh bagi nombor dia tau.
Airil:
    Ha,yelah. Apa-apa hal kau SMS aku aje tau. Bye.
A’eim:
Yela yelah. Tengoklah macam mana dulu. Okay bye.
     Airil mengeluh. ‘Kenapa susah sangat nak dapatkan nombor telefon Aeryn?’
Pada malamnya.
Selepas habis makan malam,Airil meminta diri untuk masuk ke bilik. Dia berjalan menuju ke workstationnya yang terletak berhampiran dengan rak buku di sudut bilik. Airil menarik kerusi dan duduk berhadapan dengan meja tersebut.
  Dia tengah memikirkan cara-cara untuk mendapatkan hati Aeryn balik. Sedang dia mengelamun,kedengaran ada satu mesej masuk. Dia terus mencapai Galaxy Notenya dan membuka mesej tersebut.
A’eim:
Oh yeah Airil,Sekarang aku ada dalam bilik sendirian. So here’s her number. ~0193034410~
Airil:
 Thanks a lot bro. Esok aku belanja kau makan. Choose kau nak dekat mana?
 A’eim:
   Aku tak kisah dekat mana-mana pun boleh. Asalkan kau yang belanja. J
Airil:
Esok jumpa aku dekat Sunway Pyramid aku belanja kau makan makanan Korea.
A’eim: 
  Yes,akhirnya kau sudi jugak belanja aku makan makanan Korea. Dah lama aku tak makan Kimchi tahu tak.
Airil:
 Okaylah.Aku nak try call Aeryn. Kau jangan bagitahu dia apa-apa pasal ni.
Airil menelan air liur yang terasa pahit di tekaknya. Dia mendail nombor yang diberikan tadi. Tutt..tutt.. Talian disambungkan. “Helo,Assalamualaikum.Ni siapa?” Tanya Aeryn.
“Oh,Waalaikumussalam. Ini Airil. Ni siapa yang bercakap? Boleh saya tahu?”
“Saya Aeryn. Ni Airil yang mana satu ek?”
   “Awak ingat tak lelaki yang langgar awak dekat airport tu?Yang bernama Tengku Muhammad Ashraf Khairil. Awak pasti akan ingat saya Aeryn.”
Aeryn terkedu. “A...awak na..nak apa?” Balas Aeryn tersekat-sekat. Dia sedang menggigil sekarang. Hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa terkejutnya dia disaat ini.    
   “Kenapa susah sangat awak nak bagi nombor telefon awak dekat saya?” Tanya Airil dengan suara yang sedikit meninggi. Aeryn terkejut dengan intonasi yang dilemparkan Airil sebentar tadi. Selama ini Airil tidak pernah meninggikan suara. Selalu yang memulakan pergaduhan mulut adalah Aeryn. Airil selalu cuba untuk memujuk dia setiap kali Aeryn tidak puas hati. Buat pertama kalinya dalam sejarah,Aeryn mendengar Airil meninggikan suaranya terhadap Aeryn.
     “Awak tak pernah tinggikan suara awak dekat saya selama ni. I think you’ve changed 360˚ around.” Dia terasa sebak ingin sahaja dia memutuskan talian tetapi dia kesiankan Airil yang selalu dia ketepikan.
 “Saya minta maaf banyak-banyak Ryn. Saya tak ada niat untuk meninggikan suara saya dekat awak. Awak maafkan saya ya?” Suara Airil seakan-akan merayu.
“Saya maafkan awak. Tapi macam mana awak dapat nombor telefon saya? Kenapa awak nak hubungi saya?” Soal Aeryn ingin tahu.
    “Hurmm.. Itu kalau saya bagitahu awak jangan marahkan orang yang bagitahu tau.”
“Yalah. Bagitahu cepat sebelum saya putuskan talian telefon ni.” Ugut Aeryn.
     “Abang awak yang bagi nombor awak dekat saya.” Airil berkata dalam nada yang perlahan.
   “He what!” Jeritan Aeryn sampai ke corong telinga Airil. Dia menjauhkan telefonnya sebelum dia menjadi pekak gara-gara jeritan Aeryn.
      “Bertenanglah Ryn. Bukan saya nak buat apa-apa pun. Dan saya minta maaf sebab ambil nombor telefon awak tanpa pengetahuan awak. Dah awak yang tak nak bagi nombor awak pada saya dalam Facebook. Sempat lagi nak block account orang.”
Aeryn tersengih malu. ‘Ingatkan pakcik ni tak perasan. Rupanya perasan juga yang aku block dia.’
“Awak nak apa call saya malam-malam? Saya sibuk esok saya kena buat sikit paperwork pasal fesyen. Kalau awak tak ada benda yang penting nak cakap saya off dulu. Okay bye.
    “Kejap,kejap Aeryn. Jangan putuskan talian dulu. Saya nak tanya awak sikit boleh? Kenapa awak macam nak jauhkan diri daripada saya?” Aeryn bungkam dengan pertanyaan tersebut. Dia tidak tahu hendak berkata apa. Talian dibiarkan sepi. Aeryn terus memutuskan talian. Telefon Blackberry Torchnya dimatikan dan dibalingkan ke atas katil.
   Dia bergerak ke arah suis utama bilik tersebut dan menutup suis lampu. Aeryn menarik selimut sampai ke paras dada. Dia membaca Surah Al-Ikhlas,Al-Falaq dan diakhiri dengan Surah An-Nas beserta doa. Tidurnya lena diulit mimpi yang indah.

**P/S: This is entri Lilac yang ketiga.But I think mesti awak semua rasa macam tuh je?Sorry Lilac takberkesempatan nak buatlah update entri segala.Busy dengan urusan sekolah.Kene study pastuh sibuk dengan hal pengawas lagi.I'm so sorry for the late entri kay.Semoga you all terhibur.
 *Maafkan Lilac sebab entri kali ini tak seberapa seperti bab ke-2.Bab 1 dan 3 sampailah kehujungnya InsyaAllah tiada bantuan dari orang lain that's why entri ni seems dull aje.Sorry banyak-banyak kay...Mianhae.Jwesunghaeyo.*
Assalamualaikum.
Love, Lilac Nisse. <3

0 Suka Baca Novel Ni:

Post a Comment