Pages

BaB 4 : Kata Tak Terungkap

AWAL-AWAL pagi lagi Aeryn dan Syahidah sudah keluar. Mereka ingin melepak bersama di Subang Parade. Rasanya sudah hampir sebulan mereka tidak keluar bersama. Mana tidaknya Syahidah asyik turun naik mahkamah aje. Aeryn pulak sibuk dengan sketching worknya untuk Summer Collection tahun ini. Rimas kepalanya apabila memikirkan design baju yang hendak dilakar. Silap haribulan Aeryn boleh masuk hospital sakit jiwa akibat tekanan kerja. ‘Ha.ha. Lawaknya’ Gumam Aeryn.
Seharian mereka berwindow shopping sekadar untuk mencuci mata sahaja. Ada sahaja penolakkan dari Syahidah jika Aeryn ingin membelanjanya sesuatu. Dia berpegang teguh dengan prinsip hidupnya ‘berdikari tanpa bantuan orang lain jika keadaan mengizinkannya untuk melakukan demikian.’ Panggilan Aeryn membuatkan Syahidah tersentap.
‘Sudah mengelamun jauh rupanya kawan aku sorang ni.’ Aeryn menggelengkan kepala. “Kau dengar tak apa yang aku cakap tadi?” Syahidah masih dengan respon blurrnya itu. Masakan dia tahu apa yang Aeryn katakan tadi sedangkan dia mengelamun pasal prinsip hidup. Sungguh Aeryn geli hati melihat gelagat Syahidah.
“Aku tanya kau nak makan apa? Nak yang ringan atau yang berat?” Soal Aeryn.Syahidah berfikir sejenak. Lambat laun dia menuturkan jawapannya. “Aku teringin nak makan dekat Big Applelah. Dah lama aku tak makan donat dekat sana. Mengidam pulak aku jadinya.” Syahidah tersengih panjang.
“Kau kahwin pun belum ada hati nak mengidam konon. Yelah aku bawa kau pergi Big Apple kang tak pasal-pasal termimpi-mimpi sebab tak dapat makan.” Pantas Aeryn menarik lengan Syahidah dan melangkah ke Big Apple. Sungguh perutnya meragam dek kelaparan. Donat pun donatlah asalkan kenyang. Aeryn tersenyum gembira.
  Usai menjamah donat Pink Twister kegemaran Aeryn dan juga Toffee Latte,mereka meneruskan misi window shopping mereka. Teringatkan kata-kata Syahidah tadi “Kau ni tak habis-habis dengan Toffee kegemaran kau tu. Yang lain tak nak give a go ke?” Nak tergelak Aeryn bila mengingati ayat itu tadi.
Pada kesekian kalinya dia terlanggar seseorang. Aeryn mengangkat sedikit kepalanya. Terasa darahnya menyerbu ke muka. Seperti jantungnya terhenti berdegup. Muka Aeryn kelihatan pucat dan dia hampir-hampir rebah dan tersungkur ke arah Airil.
   “Awak okay?” Tanya Airil sepatah. Mukanya menunjukkan riak yang risau. “Saya okay. Saya pergi dulu and terima kasih sebab sambut saya dari jatuh tadi.”
  Aeryn terus melangkah laju meninggalkan Syahidah dan Airil dalam keadaaan yang sungguh tertanya-tanya. Cepat-cepat Syahidah berlari anak mengekori langkah Aeryn.
Syahidah menarik lengan Aeryn menandakan yang dia perlu berhenti berjalan. “Kau kenal ke orang tadi tu? Yang kau macam nampak hantu aje kenapa?” Soal Syahidah pelik. “Memang aku kenal sangat dia tapi dia tak kenal aku sekarang. Dialah orang yang aku cakapkan dulu tu si Airil. And aku malas nak cakap pasal semua ni aku tak ada mood nak cakap pasal dia.”
 Aeryn berlalu pergi. Syahidah berlari-lari ingin mengekori langkah Aeryn tetapi kakinya terlalu pendek bukan macam kaki Aeryn yang serba panjang itu. Sejurus selepas itu,telefon Blackberry Torch miliknya berdering. Dia mengerling sekilas nama pemanggil,Abang A’eim. Dia menekan punat hijau.
   Aeryn berdeham buat beberapa kali sebelum memulakan perbicaraan mereka. “Assalamualaikum abang. Kenapa telefon Aeryn ni? Ada kecemasan ke?” Tanya Aeryn cemas mungkin ada sesuatu yang buruk berlaku.
  “Oh,waalaikummussalam. Tak adalah berita penting mana pun. Kenapa bunyi macam risau aje? Risaukan abang ek! Sayang jugak Aeryn dekat abang. Ingatkan dah tak sayang dah.” Gurau Syed Adam Aiman.
     ‘Fuhh lega. Ingatkan nak cakap pasal apatah tadi.’ Aeryn menarik nafas lega. “Hotak ar. Aeryn tak sayang dekat abang pun. Perasan gila abang ni.” Aeryn sengaja ingin menyakat abang kesayangannya itu. “Okaylah abang letak dulu tapi abang nak cakap sesuatu. Tadi ada orang datang merisik.” Jawab Syed Adam Aiman girang.
  ‘Merisik siapa? Tak kan abang aku kut. Tapi bukan selalunya lelaki ke yang datang?’ Soal Aeryn pelik di dalam fikirannya. “Ada orang datang merisik Aerynlah. Aeryn nak tahu siapa? Si Airil kawan baik Aeryn dulu.” Syed Adam Aiman tersengih di hujung talian.
 Jatuh rahangnya disaat ini. “He what?” Soal Aeryn tidak puash hati. Masakan dia tidak terkejut sedangkan orang itu bersenang lenang. “Ryn,kau tutuplah mulut kau tu. Masuk lalat kang nanti.” Syahidah bersuara sejak sekian lama mendiamkan diri. Perbualan Aeryn dengan abangnya sudah Syahidah dengar sedari tadi cuma Aeryn tidak perasan.
 Bukanlah dia ingin mengambil tahu tentang orang lain tapi kalau sudah terdengar,tadah sahajalah telinga itu. “Alah kau ni pun. Bukan dia masuk meminang ke apa. Just datang merisik aje tanya itu dan ini pasal anak dara orang. Takkan itu pun tak boleh.”
‘Aeryn bertenang. Dia datang merisik aje kan? Bukan dia datang meminang.’ Dia memberi kata-kata semangat kepada dirinya sendiri. Aeryn juga berdoa pada Allah mengharapkan yang Airil bukanlah jodoh untuknya. Tapi siapa Aeryn untuk menolak qada’ dan qadar Allah? Dia buntu tika ini tidak tahu apa yang harus dia lakukan.
“Aeryn, Aeryn wujud lagi ke tak ni? Apa pasal sunyi aje?” Kebiasaannya si Aeryn akan membebel kalau paling kurang pun bercakap kosong tapi sejak lima belas minit yang lalu mulut dia bagaikan dikunci.
    Berat hati Aeryn apabila memikirkan hal itu tadi. Dia memutuskan talian. Aeryn selalu macam itu jika dia terasa sakit hati atau bosan dia akan memutuskan talian dengan segera. Perangainya sejak azali lagi.



“BONDA kenapa tak masuk meminang aje terus Aeryn tu? Bukan bonda tidak kenal dia. Bonda dengan Aunty Sofea kan rapat.” Puan Sri Amylia Hanis memandang Airil pelik.
“Sejak bila pula kamu beria-ia nak kahwin ni? Ikut adat orang dulu-dululah. Kita kenalah tanya dulu dah berpunya ke belum. Tiba-tiba masuk meminang tup tup dah ada boyfriend ke dah ada tunang ke bukan bermasalah ke tu?” Soal Puan Sri Amylia Hanis pula kepada anak bongsunya itu.
“Eh, ya tak ya juga ek! Airil lupa pula. Dah lama pula tu Airil tak dengar khabar Aeryn mungkin dah berpunya ke apa.” Balas Airil dengan senyuman plastik yang dibuat-buat untuk menyedapkan hati bonda tersayangnya itu. Masakan dia tidak tahu bahawa Aeryn sedang mengelak dari bertembung dengannya.
   “Sebab kita sudah tahu dia tak punya siapa-siapa,apa kata minggu depan kita hantar rombongan meminang bang?” Tanya Puan Sri Amylia Hanis kepada suaminya. Tan Sri Tengku Sulaiman mengangguk tanda setuju dengan cadangan yang dikemukakan isteerinya itu.
Yieha. Yieha.” Jerit Airil gembira sambil mencium kedua-dua belah pipi bondanya. Dia melompat-lompat bagai monyet dekat zoo. Dia berlari masuk ke biliknya dengan hati yang berbunga-bunga.
‘Akhirnya Aeryn akan menjadi tunang aku tak lama lagi.’ Kata hati Airil. Dia bergolek-golek di atas katil memikirkan apa yang akan terjadi selepas ini. Sungguh tiada sesiapa yang boleh menghilangkan senyuman yang tidak lekang dari bibirnya itu. Airil mencapai Samsung Galaxy Note kesayangannya itu.
 Airil:  
    Assalamualaikum bakal abang ipar.
A’eim:
   Waalaikumussalam. Kau buang tebiat ke apa? Tunang dengan Aeryn pun belum dah nak panggil aku abang ipar bagai. :P
Airil: 
    Aku panggil kau BAKAL abang ipar ek. Perasan betul kawan aku ni. Hahaha.!
A’eim:
    Kau tu asyik asyik nak perli aku tak sudah-sudah.
Airil:
   Aku nak tanya kau satu hal. Apa reaksi Aeryn bila kau cakap yang keluarga aku datang merisik?
A’eim:
   Dia macam nak jatuh pengsanlah bro. Aku tak habis cakap terus dia matikan telefon. Dia tuh peliklah. Bukan dulu kau orang kemain ke rapatnya?
    Airil menelan liur yang terasa pahit. ‘Apa yang aku nak cakap denganA’eim ni.’ Dia menggaru kepala yang tidak gatal mencari-cari idea.
Airil:
     Entahlah. Kau tanya ajelah dekat dia. Aku dah lama lost contact baru sekarang dapat nombor dia. Manalah aku tahu wei.
A’eim:
    Malas aku nak campur urusan kau orang berdua. Aku nak pergi solat dulu ni. Sambunglah mesej-mesej ni nanti. Solat Isyak dah ke belum?
Airil:
  Oh, aku lupalah. Kejap lagi aku solatlah. Okay.
    Sesi bermesej-mesej dengan bakal abang ipar tamat setakat ini sahaja. Airil berjalan menuju ke bilik air yang terletak dalam biliknya untuk mengambil wuduk seraya Solat Isyak selepas itu.
  Usai mengerjakan Solat Isyak,Airil memanjatkan doa supaya Aeryn adalah jodoh yang telah ditulis oleh Allah untuknya. Jika jodohnya bersama Aeryn maka panjangkanlah jodoh mereka sehingga ke akhir hayat mereka. Lembutkanlah hati si buah hati pengarang jantungnya itu supaya dapat menerima dirinya seadanya.
  Selepas mengaminkan doa,Airil mengambil senaskah al-Quran yang terletak di atas meja bersebelahan tikar sejadahnya. Dia membacakan satu dua mukasurat yang sudah menjadi kebiasaannya dari kecil lagi. Merdu sahaja alunan suara Airil membaca ayat-ayat suci itu. Tika ini hatinya terasa sungguh tenang.
   Pada masa yang sama pula Aeryn juga tengah membaca ayat suci al-Quran itu. Bak kata neneknya jika diri kita dilanda beribu masalah,al-Quran adalah penenang dan ubat untuk jiwa yang kusut masai.
   Sungguhlah Aeryn sakit otak memikirkan perihal Airil. Mummynya memberitahu tadi sebelum dia masuk ke dalam bilik bahawa dalam masa terdekat ini keluarga Airil hendak hantar rombongan meminang. Dia masih buntu dan tiada sesiapa yang dia boleh berkongsi cerita bersama.
  Hari yang sungguh pelik telah berlaku. Selepas puas tawaf satu bangunan Subang Parade,Aeryn menghantar Syahidah pulang. Dia menelefon mummynya dan berkata ingin bermalam di sana. Melihat akan keanehan itu,Syahidah tidak jadi bertanya maka dia tertanya-tanya pula apa yang telah sampuk fikiran Aeryn kala itu.
   Telefon Blackberry Torch dicapainya sebelum menekan skrin tersebut. Dia mendail nombor Syahidah.
 “Assalamualaikum. Ni aku ha. Pasal yang aku balik rumah mummy and daddy kau jangan marah ek! Maaf aku terus ubah plan tanpa bagitahu dekat kau.” Aeryn terasa bersalah.
  “Waalaikumussalam. Oh kau Ryn. Tak apalah. Aku dah lama lupakan pasal tadi. Tapi aku nak tanya kau kenapa kau lepas dapat panggilan dari abang kau,kau terus jadi pendiam?”
   “Er..itu sebab..sebab..alah kau pun tahukan. Plus plus lagi aku benci ni sebab tadi mummy baru cakap dengan aku yang Airil nak masuk meminang aku minggu depan.” Bilang Aeryn tergagap-gagap. Dia berasa sedikit lega kerana dapat berkongsi masalah dengan orang lain.
  “Dia apa?” Jika tengah hari tadi Aeryn yang menjerit terkejut,sekarang ini pula si Syahidah. Memang bingit telinga ini jika hendak mendengar jeritan ‘merdu’ si Syahidah,maka Aeryn pun menjauhkan telinganya dari telefon Blackberrynya sebelum dia menjadi pekak.
  “Aku peliklah pula. Apa pasal kau yang menjerit terkejut? Bukan aku ke yang sepatutnya terkejut dengan berita tu?” Soalan bodoh yang ditanya kepada Syahidah.
“Kau ni pun satu kalau nak tanya soalan yang bodoh tanya yang masuk akal sikitlah. Mestilah aku terkejut sebab aku baru sahaja dengar. Bukan macam kau dah entah berapa minit atau jam dah lepas.” Bebel Syahidah lagi. Terpaksalah Aeryn menadah telinga kerana dia yang mengada-ngada tanya soalan itu.
 “Kau dah habis membebel Ida? Kalau hari-hari macam nilah lepas kau kahwin memang habislah Zairi tu terpaksa tadah telinga dengar isterinya yang kecil molek ni membebel macam makcik-makcik tua.” Sakat Aeryn. Aeryn ketawa lepas. Surut sudah tsunami yang melanda fikirannya tadi. Semuanya terima kasih kepada Yang Atas dan juga Syahidah kerana hatinya sedikit terubat.
“Aku cakap yang betul itu aje. Kau jangan nak libatkan bakal hal rumah tangga aku ek! Biarlah aku nak membebel ke terpekik terlolong ke asalkan ada orang sayang aku walaupun macam mana aku selepas kahwin nanti.”
  “Yalah,yalah kau aje yang betul. Kau aje yang nak menang tak boleh kalah langsung.” Suara Aeryn kedengaran mengendur dan seakan-akan merajuk.
 “Yang kau ni pun emosional sangat ni kenapa? Kau tengah datang bulan ke?” ‘Kenapa jika seorang perempuan tengah haid akan dikaitkan dengan datang bulan? Apa persamaan haid dengan datang bulan.’ Perkara yang sedang bermain-main difikiran Aeryn kini.
 “Aku pun tak tahu kenapa orang suka kaitkan datang bulan dengan haid.” Balas Syahidah.
    “Gilalah kau. Kau boleh baca minda aku ke apa?” Aeryn menekup kepalanya walaupun Syahidah tidak nampak. Hampir tiga jam Aeryn berborak dengan Syahidah di telefon. Kejap-kejap tukar tangan dari kiri ke kanan,kanan ke kiri. Ala just borak-borak kosong aje.
  Kalau semua orang nak tahu Aeryn ini seorang yang kidal. Kekidalannya tidak diwarisi dari sesiapa pun. Mummynya dulu cakap bahawa dia banyak melakukan kerja melibatkan tangan kiri maka Aerynlah yang terikut-ikut.
 Bak kata Mr.Google atau lebih tepat menerusi laman sesawang yang dijumpai secara tak sengaja di Google orang kidal ini mempunyai kelebihnya yang tersendiri. Jika orang tangan kanan mereka akan menggunakan otak kiri yang lebih cenderung menguasai kawalan pertuturan, bahasa, tulisan, logik, matematik dan sains. Manakala orang yang kidal yang menggunakan otak kanan seperti Aeryn dan juga tidak ketinggalan si pengarang novel ini,mereka akan lebih cenderung menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.
  Sesungguhnya Aeryn mengharapkan jawapan dari Mr.Google tidak mengecewakannya. Tetapi dia juga terasa was-was kadang-kadang. Tidak semestinya fakta dari google benar tapi dia juga pernah mendengarnya dari orang-orang yang lain termasuklah kaum kerabatnya sendiri.
  Eh,orang kidal ni macam satu dalam sejuta tahu atau lebih tepat dalam berjuta-jutalah. Jangan pandang kami remeh okay. Kembali kepada cerita asal sebelum melencong entah ke mana-mana,Aeryn bergolek-golek di atas katil buat kesekian kalinya. Kepalanya terasa berdenyut-denyut,degupan jantungnya semakin lemah akhirnya keadaan sekeliling menjadi hitam.
   Aeryn tersedar apabila terasa ada orang yang merenjis-renjis air di mukanya. Dia menoleh ke kiri dan mendapati Datin Sharifah Nur Sofea berada disampingnya. “Mummy,what happen tadi?” Soal Aeryn pelik. Lepas dia bergolek-golek atas katil tadi terus dia tidak ingat apa-apa.
You faint sayang. Aeryn tak sihat ke?” Datin Sharifah Nur Sofea meletakkan belakang tapak tangannya di atas dahi Aeryn. ‘Biasa aje suhu badan dia. Mungkin terkejut dengan berita tadi kut.’ Fikir Datin Sharifah Nur Sofea.
“Aeryn tak apa-apalah mi. Sekarang pukul berapa?”
   “Betul Aeryn tak apa-apa? Nak mummy bawak jumpa doktor? Sekarang baru pukul sebelas malam. Aeryn tidurlah sayang. Esok Aeryn cakap Aeryn nak jenguk-jenguk butik kan. Selamat malam sayang. Assalamualaikum Aeryn.” Datin Sharifah Nur Sofea kemudian mencium dahi anak kesayangannya itu penuh kasih.
 “Aeryn pun sayang mummy jugak. Night mummy. Waalaikumussalam. Love you.” Aeryn menarik comforter paras dada dan memenjamkan mata. “Mummy loves you too sweety.” Ucap Datin Sharifah Nur Sofea perlahan sebelum melangkah keluar dari bilik Aeryn.



SEMINGGU berselang. Sekarang Aeryn sudah sah menjadi tunangan Airil. Apa yang telah berlaku semalam bagaikan mimpi ngeri buatnya. Semalam Airil terkejut besar apabila dia mendapat tahu bahawa perempuan yang dia pernah terlanggar secara tak sengaja itu merupakan tunangnya,Aeryn. Betapa dia rasa bahawa Aeryn sememangnya jodoh yang tertulis untuknya. Dia bersyukur kepada Ilahi.
 Aeryn seakan-akan masih trauma dengan apa yang telah berlaku semalam. Sejak pagi tadi dia berkurung di dalam bilik. Jika Syahidah memanggilnya untuk makan dia buat-buat tak endah.
  Dia ingin menangis sepuas-puasnya. Aeryn menangis teresak-esak di antara dua bantal yang menutup kepalanya. Syahidah mengetuk pintu biliknya. Sekali. Dua kali tetapi tiada jawapan.
Syahidah melangkah masuk dengan membawa semangkuk bubur ayam kicap kegemarannya dan juga segelas jus oren. “Ryn bangun sayang. Aku bawakan kau bubur kegemaran kau.” Tiada jawapan dari Aeryn.
  “Kau janganlah buat aku macam ini Aeryn. Nanti kau sakit siapa yang susah? Dah-dah jangan buat perangai budak-budak dan bangun duduk.” Syahidah meminta tetapi Aeryn tetap kaku disebalik bantal-bantal itu.
 “Aku tak nak makanlah Ida. Aku tidak lapar. Kau tolong tinggalkan aku sorang-sorang please!” Rayu Aeryn dalam nada yang lemah.
  “No. No. I won’t let you do this. Aeryn bangun cepat atau kau nak aku tarik kau untuk duduk?” Fine kalau tak nak bangun sudah. Syahidah menarik lengan Aeryn untuk duduk.
 “Puas hati kau suruh aku duduk? Aku cakap aku tak nak makanlah. Aku hilang seleralah sejak semalam lagi.” Bentak Aeryn.
 “Makan bubur ni nanti sejuk. Kalau kau tak nak makan aku call tunang kau nanti. Cepat makan.” Ugut Syahidah sambil menyuakan mangkuk berisi bubur itu. Aeryn tidak dapat melawan lagi sebab dia tidak ingin berjumpa dengan ‘tunang’nya itu. Benci sungguh.
“Bubur ni aku dah makan habis. Puas hati kau paksa-paksa orang?” Aeryn baring semula di atas katil dan menarik selimut sampai ke paras muka. Geram sungguh dia dengan Syahidah hari ini kerana suka sangat paksa orang buat itu dan ini.
  “Kau janganlah marah aku. Mummy yang suruh aku jaga kau. Aku cuma menjalankan tugas aku aje. Kau ni pun sampai bila kau nak mogok tak nak makan? Nanti kau....Tak apalah.” Syahidah tidak jadi meneruskan ayatnya yang tergendala. Dia terdengar dengkuran halus dari balik selimut.
 ‘Ah,pasti Aeryn sudah tidur agaknya. Biarlah,dia mesti penat.’ Syahidah bangun lalu meninggalkan Aeryn di atas katil.

**P/S: Lilac tahu tadi aru aje post bab 3 taksempat habis bab 4 dah datang.Di angkara orang yang bernama Ahmd *bukan nama penuh.Hahaha biasanya bukan nama sebenar tapi ni bukan nama penuh.K taklawwak pun.Dia tuh dah macam editor kejar penulis tanya bila nak siap ni.Dia cakap dia baca bila dah sampai bab 10.Kejam kan!Huh sungguh kejam Macam AZAZ a.k.a Mad Sapi.
*Bab 4 Lilac kurang menarik dari Bab 2 seperti apa yang Lilac cakap tadi di Bab 3.Ahmd kejam paksa orang.Ahaha tapi sebenarnya kalau dia tak paksa nak post entri kan rasa malas aje.
Assalamualaikum.
Love, Lilac Nisse. <3





0 Suka Baca Novel Ni:

Post a Comment